Program opracowałam dla potrzeb świetlicy Szkoły Podstawowej nr 5, im. Powstańców Śląskich w Wieluniu. Został utworzony na bazie szkolnego programu opiekuńczo – wychowawczego. Planowane działania dotyczą treści z obszaru: uczeń jako członek rodziny; uczeń jako członek świetlicy szkolnej, szkoły, Europejczyk; uczeń jako osoba dbająca o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne oraz bezpieczeństwo własne i innych; uczeń jako osoba wykazująca troskę o środowisko naturalne; uczeń jako aktywny uczestnik życia kulturalnego; uczeń jako osoba tolerancyjna, asertywna, skutecznie komunikująca się z innymi. Program może okazać się przydatny w szczególności nauczycielom rozpoczynającym pracę w świetlicy szkolnej, jako przykład do tworzenia własnych programów. Program opiekuńczo – wychowawczy świetlicy szkoły podstawowej
Opracowała: mgr Edyta Garncarek dla świetlicy Szkoły Podstawowej nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi, im. Powstańców Śląskich w Wieluniu
OBSZARY
|
CELE WYCHOWAWCZE
|
PLANOWANE DZIAŁANIA
|
ODPOWIE- DZIALNI
|
EWALUACJA
|
UWA-GI
|
UCZEŃ JAKO CZŁONEK RODZINY
|
1.Zna tradycje swojej rodziny. 2.Aktywnie uczestniczy w życiu rodziny. 3.Potrafi okazać szacunek rodzicom , dziadkom.
|
- zajęcia świetlicowe nawiązujące do tradycji domu rodzinnego. – wykorzystanie literatury o tematyce rodzinnej do prowadzenia dialogu, porównań i wyciągania wniosków. – wspólne rozmowy ukazujące rolę rodzica i dziadków w życiu rodziny.
|
Wychowawcy świetlicy.
|
Rozmowa , obserwacja.
|
|
UCZEŃ JAKO CZŁONEK GRUPY W ŚWIETLICY SKOLNEJ, SZKOŁY, EUROPEJCZYK
|
1.Zna prawa i obowiązki członka grupy w świetlicy. 2.Aktywnie i bezinteresownie pomaga innym . 3.Dostrzega u siebie słabe i mocne strony osobowości, odkrywa talenty i możliwości. 4.Okazuje szacunek dla wspólnego dobra. 5.Potrafi rozwiązywać zaistniałe problemy w grupie rówieśniczej w świetlicy.
|
- zapoznanie z regulaminem świetlicy - przypominanie o zagadnieniach regulaminu przy różnych okazjach – organizowanie pomocy koleżeńskiej podczas odrabiania pracy domowej - organizowanie zajęć w grupach mieszanych wiekowo, niesienie pomocy osobie młodszej w trakcie wykonywania zleconego zadania - rozwijanie talentów i odkrywanie nowych możliwości poprzez uczestniczenie w różnych zajęciach świetlicowych - dbanie o estetyczny wygląd sali świetlicowej - dbanie o gry dydaktyczne, zabawki, książki znajdujące się w świetlicy - systematyczne porządkowanie w szafach gier, zabawek, klocków, książek, plecaków - wykorzystanie literatury nawiązującej do problemów jakie występują wśród rówieśników i jak sobie z nimi radzić, pogadanki, dyskusje - realizacja „Tygodnia Europejskiego” w zajęciach plastycznych i technicznych
|
Wychowawcy świetlicy
|
Rozmowa, obserwacja, analiza oceny zachowania.
|
|
UCZEŃ JAKO OSOBA ŚWIADOMIE DBAJĄCA O SWOJE ZDROWIE FIZYCZNE I PSYCHICZNE ORAZ BEZPIECZEŃSTWO WŁASNE I INNYCH
|
1.Potrafi dbać o własne zdrowie . 2.Jest sprawny fizycznie . 3.Bezpiecznie zachowuje się w świetlicy szkolnej, w drodze do szkoły i ze szkoły. 4.Dba o własny wygląd i higienę osobistą.
|
-chętnie uczestniczy w zajęciach sportowych na świeżym powietrzu -bierze czynny udział w zajęciach ruchowych w małej sali gimnastycznej -wykonuje projekt jadłospisu dziennego ze zwróceniem szczególnej uwagi na zdrową żywność -bierze udział w zabawie dydaktycznej „Znaki drogowe”. Utrwala znajomość znaków drogowych. –analizuje przyczyny i zagrożenia wypadków- dyskusje -wykonuje projekt ubioru szkolnego, stroju na zabawę szkolną , uroczystość- dyskusje
-bierze udział w Olimpiadzie Sportowej Świetlic szkół podstawowych,
-uczestniczy w zajęciach sportowych na pływalni
|
Wychowawcy świetlicy
|
Obserwacja, dyskusja.
|
|
UCZEŃ JAKO OSOBA WYKAZUJĄCA TROSKĘ O ŚRODOWISKO NATURALNE
|
1.Wychowanek świetlicy ma świadomość, że trzeba dbać o ochronę środowiska naturalnego. 2.Potrafi segregować śmieci, rozumie pojęcie – recykling- 3.Przejawia szacunek dla wszystkich form życia.
|
- uczestniczy w zajęciach pod hasłem - „Woda to życie” – „Świeże powietrze pachnące lasem”. –bierze udział w zajęciach grupowych pod hasłem- „Recykling”. –uczestniczy w zajęciach przyrodniczych dotyczących ochrony roślin, zwierząt, rozumie potrzeby swoich milusińskich- pies , kot , świnka morska -uczestniczy w zajęciach pod hasłem- Moje ulubione zwierzątko- działalność plastyczna - uczestniczy w zajęciach związanych z Międzynarodowym Dniem Ziemi- 22 kwietnia. – zapoznaje się z życiem zwierząt morskich w związku z obchodami Światowego Dnia Morza – 17 marca. – uczestniczy w zajęciach związanych z obchodami Międzynarodowego Dnia Ptaków- 1 kwietnia.
|
Wychowawcy świetlicy
|
rozmowa
|
|
UCZEŃ JAKO AKTYWNY UCZESTNIK ŻYCIA KULTURALNEGO
|
1.Przestrzega kultury życia codziennego i zna zasady życia towarzyskiego. 2.Rozwija , utrwala potrzeby i nawyki czytelnicze . 3.Nie używa słów obrażających innych ani słów wulgarnych. 4.Świadomie i odpowiedzialnie korzysta z komputera.
|
- uczestniczy w zabawach towarzyskich organizowanych w świetlicy - bierze udział w zajęciach artystycznych proponowanych przez nauczyciela świetlicy - bierze udział w akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom „ - uczestniczy w dyskusjach dotyczących zasad dobrego wychowania – rozmowy sytuacyjne - nabywa umiejętność obsługi komputera - bierze udział w akcji Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci – 2 kwietnia - prezentacja ciekawej bajki
|
Wychowawcy świetlicy
|
Obserwacja, dyskusja
|
|
UCZEŃ JAKO OSOBA TOLERANCYJNA , ASERTYWNA , SKUTECZNIE KOMUNIKUJĄCA SIĘ Z INNYMI
|
1.Przestrzega praw własnych oraz innych ludzi . 2.Rozumie uczucia innych ludzi . 3.Potrafi słuchać i wyrażać opinie .
|
- udział w codziennym życiu grupy świetlicowej - literatura ukazująca wady i zalety ludzi oraz ukazująca problem zła i dobra – konfrontacja ze światem współczesnym
|
Wychowawcy świetlicy
|
Obserwacja , dyskusja.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|